ELULINE,  TERVIS & TRENN

Valk ja selle vajalikkus kehale

Mis on valk?

Paljud ei teagi, mis see on, seega teen puust ette ja punaseks.

Valk koosneb 22 aminohappest, mis omakorda eri kombinatsioonides moodustavad tuhandeid valke, mida organism tarvitab. Organism suudab enamiku vajalikest aminohapetest ise toota – neid teatakse kui asendatavaid aminohappeid. Kuid on üheksa aminohapet, mis peavad tulema toidust. Neid teatakse kui asendamatuid ehk essentsiaalseid aminohappeid. Nendeks on lüsiin, metioniin, trüptofaan, fenüülalaniin, leutsiin, isoleutsiin, valiin ja treoniin; väikestel lastel ka histidiin.

Valkudel on organismis täita mitu funktsiooni: nad on struktuurseks materjaliks kehavalkude sünteesil, osalevad aktiivselt antikehade tootmises ja immuniteedi kujunemises nakkushaiguste suhtes, neil on ka katalüüsiv ja reguleeriv roll, samuti võimaldavad mitmesuguste ühendite transpordi.

Toiduvalkude bioloogiline väärtus sõltub nende aminohappelisest koostisest. Aminohapped jagatakse asendatavateks ja asendamatuteks, millest viimaseid organism ei tooda ja sellepärast tuleb need toidust kätte saada. Valgud, mis sisaldavad kõiki aminohappeid organite ja kudede valkude sünteesiks, on täisväärtuslikud valgud. Nad sisalduvad loomsetes toiduainetes: piimas, lihas, munas, kalas. Nende valkude omastatavus on kõrge, ligikaudu 90%. Taimsetes toiduainetes leiduvad valgud ei sisalda kõiki asendamatuid aminohappeid või sisaldavad neid väheses koguses. Seepärast nimetatakse neid mittetäisväärtuslikeks. Nende omastatavus on väiksem, ligikaudu 60%.

Valkude või mõne aminohappe defitsiidi korral pidurdub lastel kasv ning täiskasvanutel väheneb lihasmass, ühtlasi halveneb vastupanuvõime nakkushaigustele. Eriti tõuseb vastuvõtlikkus respiratoorsete ja seedetrakti haiguste suhtes. Peale selle aeglustub valguvaese toidu söömisel vereloome. Võivad ilmneda häired kesknärvisüsteemi talitluses. Ja lastel aeglustub psühhomotoorne ja intellektuaalne areng.

Seega kõik, kes te peate dieeti ja arvate, et ah, närin kapsast ja jee, kaal langeb, siis tegelikult kaotate lihasmassi, sest ei söö valku. Selleks, et hoida ja kasvatada lihasmassi, on ülioluline süüa nii süsivesikuid kui ka valke! Valkude allikad on peaaegu kõik töötlemata toiduained. Loomsete valkude allikateks on põhiliselt liha, piim ja muna ning neid loetakse väga headeks nii kvaliteedilt kui ka kvantideedilt.

Minu lemmik on asendamatu munavalge. Jah, söön muna ka, aga munavalge panen hommikuti hommikupudru sisse, omleti sisse ja kuhu iganes muu toidu sisse.

DAVA Foods Estonia on Eesti suurim kodumaine munatööstus ja just nende munavalget ja mune ma kasutangi. Miks just neid?

Kuna Dava Foods munavalge segudes on rohkem munavalget kui teistel tootjatel – see ongi lihtne põhjus ja lõppkokkuvõttes tuleb ka soodsam!

Tahan sellega öelda vaid, et kulla inimesed, ärge kartke süüa kõike ja mitmekülgselt ning kindlasti eelistage alati eestimaist!

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga